Фондация „Крео Култура“, Moqueca Brasil и галерия „Графит“
представят
КАРТА НА ПОГЛЕДА (12.09.-30.09.2015)
изложба фотография на
Тадеу Бианкони
Вернисаж | 12.09.2015 | 19:00 | галерия „Графит“, малка зала
Бианкони е роден по поречието на Рио Досе в щата Еспирито Санто, Бразилия – долина в североизточната част на щата, известна с големите борби за земя в близкото миналото, гробница на стотици и хиляди селяни, безславен дом на земеделски работници, поголовно избити от едрите земевладелци, жертва на тяхната жестокост или изстрел по офицерска милост. Оттогава негов верен спътник е човешката тишина, преминала през ситото на една скромна фотография: почти в центъра като огромно слънце виси на стената панер за пресяване на зърно, под него на обикновена дървена полица от едната страна разни лекарства, от другата – няколко опаковки хранителни продукти, благословени с присъствието и сърцата на мъчениците Дева Мария и Исус Христос. Това е неговото изявление на вярата в живота, в съществуването и процъфтяването без помощта на държавните институции, които никога не са проявявали интерес към Патримонио дос Претос (официално: Санта Лусиа до Норте), един от окръзите в община Екопоранга, разположен отвъд Коташе – селото, станало център на неуспешно въстание в името на справедливото разпределение на земя, на оземляването на земеделските работници.
Реки, мрежи, скали, кораби, обреди, призраци, страдащи кучета, коли за скрап, рисунки по стените, изтощение и човешки гласове се прегръщат в тази мозайка от обиколки и криволичения на юг и север из една Латинска Америка, която остава невидима. Раздяла, тъга и постоянство се смесват и текат безспирно през порите на една действителност, чиято цел е да осъди огромна част от етническата латиноамериканска живост на маргинално съществуване в социално-колективната канавка, която всички изгубени и забравени, обитават. Всички те са осъдени да гният в подземията, в тъмния килер за ненужни вещи, в който никой никога не влиза, зад вратите и ключалките на един социален затвор, ключът за който държи господарят на къщата, който счита себе си за господар на самото слънце.
И все пак, едно огромнo слънце, огромно както слънцето у дома – премрежена твърда светлина, която преминава през решетките на тази импровизирана килия – свети ярко в циклопското око на ръчно правения панер. Прекрасен в своята простота, този немощен пламък търси изцеление в обикновените лекарства, храни се от оскъдния хляб, засолява си с вярата в едно по-добро царство. Но също разцъфва в погледа, воден от обектива, отправил се на едно пътешествие, чиято цел не е да събере от красотата на туристически забележителности на нашата прекрасна Латинска Америка. Фотографията на Тедеу Бианкони, това своеобразно приключение, има договорка с един друг вид очарование – поема задължението да улови и разкаже за същността и трансцендентността на тази безкомпромисна действителност. Върху тази карта, изработена от неговия поглед към света, откриваме една мозайка, изкусно изработена от всеоглеждащото око на неговата фотография и истински латиноамериканска. Защото едно самотно сърце успява да разкаже всичко.
Адилсон Виласа
журналист и писател
Тадеу Бианкони е роден през 1963 г. в Колатина, щата Еспирито Санто, Бразилия. Завършва Комуникация във Федералния университет на Еспирито Санто през 1989 г. От 25 години пътува активно и се занимава с улична фотография. Работи най-напред в Германия, а после в Бразилия, цяла Латинска Америка и някои страни в Европа. Има публикувани единадесет книги. Участва в множество самостоятелни и групови изложби в различни градове в Бразлия, Мексико, Австрия, Германия и България.
В настоящата изложба “Карта на погледа” представя на българската публика селекция от улични фотографии, направени през последните 20 години по време на многобройните му пътешествия из страните на Латинска Америка.